Inför förlossningen

Till skillnad från förra graviditeten så känner jag mig inte alls speciellt nervös inför förlossningen. Jag vet ju hur det "brukar" gå till även om alla förlossningar är olika. Jag är mer otålig inför när det ska dra igång. Jag har börjat komma till det här stadiet då det känns som att lillasyster tänker stanna där inne för alltid. Om två veckor är hon färdigbakad och jag hoppas att hon vill komma kort där efter. Jag är med i en gravid-grupp på facebook och där tycks alla få sina bebisar innan BF..Jag lovar att jag kommer gå över tiden bara för det.

Hur som helst så ska jag skriva mitt förlossningsbrev nu i veckan. Många menar att det är onödigt eller ställer sig frågande till varför man ens skriver ett. Jag har en positiv erfarenhet till min förra förlossning då jag upplevde att dom lyssnade väldigt till det vi önskade. Jag behövde inte förklara så mycket under förlossningen utan dom visste hur vi ville ha det.
Så jag tänker utgå från vårt förra brev men att lägga till och eventuellt ta bort något.
Till skillnad från förra gången så ska jag denna förlossning försöka klara mig utan smärtlindring. Med smärtlindring menar jag bland annat EDA. Jag klarade det sist och tänker därför försöka klara mig med lustgasen och varma kuddar. Sen får vi se hur det går.
Anledningen till att jag inte vill ha EDA är att jag för det första känns läskigt med den stora nålen, och sen obehagligt att inte ha någon känsel. Jag vill liksom inte ta bort smärtan helt. Hur konstigt det än låter :)
Men som sagt så får vi se när vi väl är där. Jag kanske bönar och ber om ryggbedövning :)

BB-väskan är i stort sätt klar nu. Det som är kvar är lite hygienprylar och laddare till telefoner osv. Sen har mattias sina prylar kvar. Men känner jag honom rätt så kommer han packa de när det är dags att åka in.
Förutom vår väska så behöver ju Moa en väska också. Beroende tid på dygnen så behöver vi kanska köra henne någon stanns. Men vad ska man packa till henne? Napp, snutten, extra kläder, blöjor och pyjamas typ? Eller är det något mer?
Hur har ni andra gjort med syskon? Dela gärna med er!




Såhär ser min mage ut nu ikväll. Den ramlade ner till knäna ungefär..Jordens halsbränna och sammandragningar. Ska magen se ut såhär nu eller? Eftersom att den ska växa i 5 veckor till så kommer den nudda marken innan hon är ute.
1 Susanna Maria J:

skriven

Går inte att förbereda utan man får bara ta det som det kommer! Lycka till! :)

2 Sara:

skriven

Hade sån tur att min syster var hemma hoa mig dagen jag födde så hon stannade kvar hos sonen under natten.
Hon var bara nån timma ifrån att få agera barnmorska själv oxå. :-)

Annars hade vi planerat att skjutsa till farmor när det var dags.

3 L8:

skriven

Mormor o farmor fick stå stand-by så att säga 😃 Ringde mamma på natten när vattnet gick, o sen fick hon komma ner när värkarna kom igång ordentligt. Jag tyckte det var lättare så, ville inte hålla på o väcka henne i onödan 😊

Kommentera här: