Valet av vagn

Alltså det här med val av vilken vagn man ska välja är verkligen inte lätt! Det är verkligen en djungel där ute och om jag ska vara ärlig så tyckte jag att det var svårare att hitta den perfekta syskonvagnen än en vanlig vagn. Just för att iallafall vi hade större krav på en syskonvagn.
Direkt i början när vi fick veta att vi väntade syskon så bestämde vi att vi skulle ha en syskonvagn. Men efter ett tag tänkte vi att en ståbräda kanske räcker? Moa är född i slutet på augusti och Lillasyster är beräknad i början på oktober. Så åldersskillnaden kommer vara ca 25,5 månader. Så behövs verkligen en syskonvagn då? Men ju mer vi vägde för- och nackdelar med en syskonvagn så kom vi fram till att en syskonvagn skulle passa oss bäst. Jag planerar att gå fram och tillbaka till dagis för att lämna Moa. Att gå i vintern, eller tvinga henne att stå på en bräda om hon är trött exempelvis kändes inte tipp topp. En syskonvagn funkar ju även bra om vi ska iväg någon stanns.
När vi väl bestämt oss så började letandet efter en vagn som uppfyller alla våra krav. Vi skrev en lista på enligt oss viktiga grejer. Svängbara hjul framtill, tillräckligt smal för att komma igenom dörrar, vändbara sittdelar som är oberoende av varandra, Tillräckligt bred/lång sittdel som passar Moa, tar så lite plats som möjligt ihopfälld. Och framför allt till ett bra pris. Allt för många 1000 lappar ville vi inte betala för en vagn som vi förmodligen inte kommer använda jättemycket eller jättelänge.

Jag fick valet av vagn i mina händer och efter att ha läst på så valde vi emmaljungas double wiking. Den har allt vi sökte! Paketet vi köpte innehöll chassit, en liggdel och en sittdel. Vi har medvetet valt att inte köpa en extra sittdel ännu eftersom att vi inte vet hur mycket Moa kommer vilja åka i vagn när det är dags för lillasyster att sitta i sittdelen. En extra sittdel kostar 2300 kr om jag inte minns fel. Så att köpa en redan nu som inte kommer till användning känns bara dumt.
Vi kommer att behålla Moas vagn som jag kommer använda när jag är hemma med lillasyster. För att gå runt med en syskonvagn till bara ett barn känns bara onödigt. När vi sedan inte behöver syskonvagnen mer så kommer vi skaffa en ståbräda till vår enkelvagn och sälja syskonvagnen som förhoppningsvis kommer vara i bra skick!

Så mitt tips är att fundera på hur mycket kommer en syskonvagn användas och vad man har för behov.
Om man beslutar sig för en syskonvagn så rekommenderar jag att skriva ner vilka krav man har på en vagn och sedan åka runt till olika butiker, kolla runt i olika forum och bloggar och höra sig för.
Att klämma och känna i butik är det allra bästa enligt mig! :)
1 Hanna:

skriven

Tack för bra svar! :)

Kommentera här: