Skyttetrafik mellan vc och barnakuten

Vilken jäkla vecka. Jag är inte direkt superglad över att det är helg. Vi åker fortfarande med skyttetrafik mellan vårdcentralen och barnakuten med Lea. Att det blir helg innebär att vårdcentralen är stängd och att det finns färre läkare på ackis. Det positiva är att det lättare går att få tag på barnvakt till Moa.

Sedan i tisdags har vi fått åka varje dag med Lea så att hon får inhalera. Vissa dagar har vi till och med fått åka två vänder samma dag. 

Igår blev jag efter ett besök på vc skickad direkt till barnakuten med Lea. Misstänkt RS. På akuten kunde vi konstatera att hon syresätter sig bra, påverkad andning med indragningar över bröstkorgen. Hjärtrytmen pendlar ibland lite åt det för höga hållet. Hon har trånga luftvägar med slem.
Vi blev hemskickade med bricanyl för att se om det kunde hjälpa. Vilket det inte gör.

Idag har vi åter igen varit nere på vc. Jag har haft tur som fått träffa fantastiska läkare och sköterskor nere på vc. Samma alla gånger vi varit där och vi är numera stammisar.
Lea hade skrikt hela dagen, inte ätit och kräkts så tjockt slem att det påminde om leksaksslajm. Riktigt otäckt.
Så fram till 15 tiden fick jag bära runt på en skrikande Lea. Moa mår verkligen dåligt av det här. Det märks jätte tydligt! Superledsen, trotsig och gör precis allt för att få min uppmärksamhet. Jag gör allt för att se hennes behov och förklara att Lea är sjuk och att mamma måste bära på Lea. 

På vc fick Lea alvedon mot febern som kommit, och fick inhalera igen. Nu tog även två prov. Ett stick i fingret som inte visade något konstigt. Sen togs också ett RSprov som görs med en låång pinne ner i näsan. Usch så obehagligt. Svaret kommer i nästa vecka.

Vi har verkligen haft världens bästa hjälp med Moa. Igår hjälpte Hanna till och hämtade henne från dagis. Och idag kom hon hit och hämta Moa så jag kunde få ner Lea till vc.
Hon fick både åka och handla, välja glass och äta tacos hos Hanna. Att vara hos bästisen Sofie älskar hon verkligen! Hon ville inte följa med mig hem direkt.

Nu sover båda tjejerna och det tänker jag också göra! 

Kommentera här: