Moa vs Lea

Ända sedan vi Lea låg i min mage har jag jämfört tjejerna. Formen på magen, aktiviteten i magen, första tiden, sömnmönster, mat, utveckling..ja allt. Barn är såklart olika och båda är unika personer som utvecklas olika. Ändå kan jag inte låta bli att jämföra. Jag gillar att jämföra och jag gör det nog med det mesta faktiskt. 
Tjejerna är verkligen heelt olika. Formen på magarna var helt olika. Med Moa var magen rund och fin och väldigt hög, medans Lea nästan ramlade ur kändes det som. En otroligt låg mage med andra ord.
 
Graviditeterna var olika också. Med Moa var jag glad och lycklig, medans jag med Lea mest mådde dåligt. Jag hade det riktigt jobbigt fysiskt vilket ledde till att jag mådde psykiskt dåligt. 
 
Moa har som de flesta av er haft jätte jobbigt med sömnen. När hon var liten sov hon oroligt, vaknade 1000 gånger på natten och vägrade både napp och flaska.
Lea somnar själv bara jag lägger ner henne i stort sett. Bara hon får känna min hand så somnar hon. Hon tar både napp och flaska utan problem. Vaknar inte speciellt ofta på natten och sover ganska lätt med liv och rörelse runt om.
 
Moa vägrade sluta amma så vi fick sluta med det på mig begäran, medans Lea inte är nöjd med mig längre utan vi slutar amma på hennes begäran.
 
Utvecklingsmässigt är det stora skillnader. Moa var tidig med det mesta. Vi den här tiden kunde Moa sitta, ta sig framåt och stå i plankan. Lea var sen med att hålla upp huvudet och bli stadig. Hon har nog närmare 4,5 månader när hon kunde det ordentligt. Lea kan inte sitta och ligger mest som en padda på golvet. Hon snurrar och tar sig bakåt men har inte riktigt fattat hur hon ska ta sig framåt. 
 
Det är verkligen en gåva att få följa ett barns utveckling. Det är så fint och man blir så stolt inombords när man ser sitt barn lära sig något nytt. 
 
 

Kommentera här: